Rozwój motoryczny u niemowląt i maluchów

Rozwój motoryczny u niemowląt i maluchów

Gdy Twoje dziecko jest niemowlakiem, ważne jest, aby zwrócić uwagę na jego rozwój motoryczny. Te kamienie milowe są niezbędne dla zdrowego wzrostu i rozwoju mózgu. Oceny te pomagają specjalistom określić, czy dziecko potrzebuje interwencji. Wyniki mogą również pomóc w ustaleniu celów i określeniu pomiaru wyników. Kiedy już zrozumiesz kroki związane z rozwojem motorycznym, możesz zacząć pomagać swojemu dziecku rosnąć silnym i zdrowym. Oto kilka wskazówek, które pomogą Twojemu dziecku osiągnąć jego pełny potencjał.

Rozwój drobnych ruchów

W okresie wczesnego dzieciństwa ważne jest monitorowanie rozwoju drobnych ruchów Twojego dziecka. Dzieci z opóźnionymi lub nierozwiniętymi drobnymi zdolnościami motorycznymi mogą doświadczać różnych opóźnień rozwojowych. Na przykład, mogą mieć trudności z używaniem nożyczek, wiązaniem butów lub trzymaniem łyżki. Te opóźnienia mogą negatywnie wpłynąć na ich edukację. Jeśli zauważysz któryś z tych problemów, porozmawiaj z nauczycielem dziecka lub zespołem IEP w celu dalszej oceny. W razie potrzeby lekarz może skierować dziecko do specjalisty, który może ocenić drobne umiejętności motoryczne dziecka.

Drobne umiejętności motoryczne rozwijają się od urodzenia do 18 miesięcy. Te umiejętności pomagają niemowlętom chwytać i manipulować przedmiotami. Oprócz pomocy dziecku w chwytaniu przedmiotów, ręce dziecka przyczynią się do jego zdolności do odkrywania świata. Nauczy się pisać i jeść, a także wykonywać inne zadania przy użyciu rąk. Nauczy się również używać rąk do higieny osobistej. Przez cały wczesny etap rozwoju ważne jest, aby być świadomym rozwoju dziecka i wspierać go w miarę możliwości.

Badanie wykorzystało projekt przekrojowy i objęło 284 niemowlęta w wieku od sześciu do jedenastu miesięcy. Dane dotyczące wyłącznego karmienia piersią, wagi urodzeniowej i rozwoju drobnej motoryki zostały zebrane z Kuesioner Pra Skrining Perkembangan. Do analizy danych wykorzystano testy chi kwadrat. Badanie to pomoże dostawcom opieki zdrowotnej i decydentom lepiej zrozumieć rolę karmienia piersią w rozwoju drobnej motoryki.

Ważne jest, aby niemowlęta nauczyły się trzymać przedmioty i używać rąk do chwytania przedmiotów. Te umiejętności są niezbędne do wykonywania codziennych czynności i pomogą rozwinąć ich mięśnie rąk i ramion. Użycie zabawki lub farby do malowania palcami zachęca niemowlęta do używania rąk i palców do chwytania przedmiotów i uczy je o przyczynie i skutku. Rodzice mogą również pomóc dziecku rozwinąć te umiejętności grając z nim w gry takie jak pat-a-cake. Mogą też ćwiczyć trzymanie przedmiotów, wciskając między dłonie miękki klocek.

Kontrola wzrokowo-mięśniowa

System koordynacji wzrokowo-mięśniowej u noworodków jest niekompletny i rozwija się szybko równolegle z widzeniem. Zdolność podążania za poruszającym się obiektem z ustawionymi oczami jest kluczowa dla obuoczności i stereopsji. W drugim miesiącu życia koordynacja oko-ręka nadal się poprawia, co pozwala niemowlętom śledzić i manipulować obiektami z pewną dokładnością. Do trzeciego miesiąca życia system koordynacji oko-mięsień jest zintegrowany, pozwalając niemowlęciu śledzić obiekty zarówno w pionie, jak i w poziomie za pomocą oczu.

Wczesne dzieciństwo to najlepszy czas na identyfikację problemów z widzeniem i ich leczenie. Wczesne leczenie zminimalizuje ich wpływ na rozwój. Oznaki problemów z kontrolą mięśni oczu mogą obejmować nadmierne łzawienie, zablokowany kanał łzowy lub skorupiaste powieki. Innym objawem problemów z kontrolą mięśni oka jest częste odwracanie oczu, które może być wynikiem nieprawidłowej kontroli mięśni. Rodzice mogą również pomóc wizji niemowlęcia, umieszczając przyciemnione światło w pokoju.

Oczy niemowlęcia należą do pierwszych części ciała, które się rozwijają. Jako noworodek, niemowlęta są narażone na wszelkiego rodzaju bodźce wzrokowe, ale nie potrafią powiedzieć, który obiekt jest bliżej, a który dalej. Ich głównym celem jest odległość między twarzą rodzica a obiektem. Jednak w miarę dojrzewania dziecka rozwija się koordynacja oko-ręka. Do ośmiu tygodni niemowlęta zaczynają śledzić obiekty wzrokiem i sięgać po nie.

Do dziewięciu do dwunastu miesięcy życia niemowlęta powinny być w stanie podciągnąć się do pozycji stojącej. Do tego czasu powinny być w stanie chwytać przedmioty kciukiem i palcem wskazującym. Czołganie się jest preferowaną czynnością w stosunku do wczesnego chodzenia, ponieważ uczy niemowlę używania oczu razem. W tym wieku są również w stanie rozpoznawać znajome przedmioty i używać kredek.

Refleksy

Refleksy są bardzo ważne dla rozwoju motorycznego niemowlęcia. Pomagają im chwytać przedmioty palcami i trzymać się ich. Odruchy te są obecne od urodzenia i rozwijają się przez całe życie niemowlęcia. Na przykład, niemowlę mocno chwyci palec, gdy zostanie położony na otwartej dłoni, a następnie zamknie się wokół niego, gdy zostanie usunięty. Niemowlęta mają silne chwyty i można je nawet podnieść za obie ręce, gdy chwytają coś palcami. Co więcej, mogą również poruszać rękami, aby przerwać upadek i wyciągnąć nogi, aby stanąć.

Niekiedy jednak te odruchy są zatrzymane. Zdarza się to bardzo wcześnie w życiu. W przypadku porodu przez cesarskie cięcie, mózg dziecka jest stymulowany, gdy przechodzi przez kanał rodny. Inną przyczyną zatrzymanych odruchów jest bardzo niska waga urodzeniowa lub przedwczesny poród. Ostatnie badania przeprowadzone przez University of Alberta wykazały, że dzieci urodzone przez cesarskie cięcie miały silniejszy odruch moro (startle) w wieku pięciu miesięcy. Ponadto niemowlęta z niską wagą urodzeniową i przedwczesnym porodem również zachowały silniejsze prymitywne odruchy i miały większą częstość występowania opóźnień motorycznych.

Odruchy w rozwoju motorycznym u dzieci w wieku niemowlęcym są kluczowe dla przetrwania. Podczas gdy odruch startowy jest kluczowy dla przeżycia, może również wskazywać na problem z mózgiem. Dlatego pediatrzy sprawdzają te odruchy po urodzeniu i podczas regularnych badań. Podczas gdy te odruchy zazwyczaj zanikają w wieku niemowlęcym, ich obecność u starszych dzieci może mieć szkodliwy wpływ na ich rozwój motoryczny. Odruchy te mogą powodować problemy rozwojowe, a nawet śmierć u starszych dzieci.

Chodzenie

Niemowlęta uczą się chodzić, używając swoich mięśni do podtrzymywania się i poruszania głową z boku na bok, gdy badają swoje środowisko. W miarę jak zdobywają większą kontrolę nad swoim ciałem i uczą się chodzić, ich mózgi rozwijają się, a umiejętności motoryczne postępują. Na przykład, jeśli niemowlę jest w stanie utrzymać się na kanapie lub sofie, ma lepszą kontrolę wzrokowo-mięśniową i lepsze wyczucie, dokąd zmierza.

Jest to ważny kamień milowy dla rozwoju niemowlęcia. Ten kamień milowy pomoże dziecku uzyskać równowagę, rozwinąć koordynację i nauczyć się, jak przenieść ciężar ciała z jednej nogi na drugą. W miarę jak niemowlę rośnie, umiejętności te stają się bardziej skomplikowane. Pełzanie i stanie pomagają budować siłę mięśni, równowagę i koordynację, które są potrzebne do chodzenia i biegania. Jednak początek chodzenia nie jest wystarczającym predyktorem późniejszego rozwoju motorycznego.

Termin stawiania pierwszych kroków przez niemowlę jest skomplikowaną i kontrowersyjną kwestią. Istnieją dwie powszechnie akceptowane teorie dotyczące zdolności chodzenia. Jedna z nich mówi, że zdolność chodzenia może rozwinąć się między 8 miesiącem a trzema latami. Jednak badania wykazały, że niektóre dzieci mogą chodzić nieśmiało w wieku 8 miesięcy, a inne nie. Zachodni rodzice są przyzwyczajeni do wykresów rozwoju motorycznego niemowląt i zakładają, że dzieci uczą się chodzić zgodnie z ustalonym harmonogramem. Ale w rzeczywistości nie ma standardowego wieku dla rozpoczęcia chodzenia.

Pierwsze kroki dziecka będą zależały od siły jego nóg. Ważne jest, aby wybrać krzesło lub kanapę, która jest wystarczająco stabilna, aby dziecko mogło się na niej oprzeć. Gdy dziecko opanuje ten kamień milowy, będzie dźwigać wszystko w pokoju. W miarę jak dziecko zbliża się do chodzenia, okno możliwości uczenia nowych umiejętności będzie coraz szersze. Niemowlęta mogą zacząć ćwiczyć umiejętności motoryczne brutto wcześniej niż inne dzieci, a niektóre będą czekać, aż będą gotowe.

Raczkowanie

Raczkowanie pomaga niemowlęciu rozwijać umiejętności motoryczne brutto i drobne. Poprawia również koordynację ręka-oko, równowagę i ogólną siłę. Te umiejętności pomogą dziecku w przyszłości w wykonywaniu czynności, takich jak czytanie, pisanie i zapinanie ubrań. Raczkowanie może również pomóc w poprawieniu postawy i przygotować dziecko do chodzenia. Ponadto, czynność ta jest bardzo zabawna. Maluch może cieszyć się raczkowaniem ze swoją mamą.

Kiedy niemowlę zaczyna raczkować, jego lub jej mózg wykonuje więcej połączeń, z każdym połączeniem reprezentującym rozwiązany problem. Doświadczenie raczkowania daje dziecku możliwość poznania swojego otoczenia. W miarę jak dziecko poznaje otaczający je świat, jego mózg zużywa dużo energii, aby nauczyć się poruszać i dowiedzieć się, co się dzieje. Wraz ze wzrostem ich umiejętności motorycznych, stają się one bardziej automatyczne. Dlatego raczkowanie jest ważną częścią rozwoju twojego niemowlęcia.

Badanie przeprowadzone przez Adolpha w 2000 roku badało początek umiejętności lokomotorycznych u niemowląt. Dzieci zostały uznane za raczkujące, gdy osiągnęły odległość 10 stóp bez dotykania podłogi. Następnie uznano je za cruising, gdy były w stanie poruszać się na boki i do przodu na kanapie bez pauzowania. Wreszcie, niemowlę zaczęło chodzić, gdy było w stanie poruszać się do przodu niezależnie bez pauzy.

Gdy niemowlę zaczyna raczkować, rodzice powinni stworzyć dla niego bezpieczne miejsce do eksploracji. Podczas gdy zabezpieczasz swój dom przed dziećmi, poświęć czas na raczkowanie i chodzenie po domu z dzieckiem. Upewnij się, że podłoga jest bezpieczna do raczkowania i że masz coś pod ręką, aby je odepchnąć. Unikaj używania do tego celu chodzika, ponieważ ogranicza on ich czas na podłodze i utrudnia rozwój mięśni. Może to prowadzić do wypadków i zranienia dziecka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *